بازیابی پسوردها - ایمن سازی پسوردها
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازیابی پسوردها - ایمن سازی پسوردها
نوشته شده در یک شنبه 5 آبان 1392
بازدید : 512
نویسنده : مجتبی حسینی

 

از سوی دیگر این یک نقص محسوب می شود که قادر هستید پسوردها را بازیابی کنید زیرا یک ریسک امنیت محسوب می شود . اگر اشخاص دیگر به کامپیوتر شخصی یا لپتاپ شما دسترسی پیدا کنند ,خواهند توانست پسوردهای شما را بازیابی کنند . بنابراین در این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه رمزهای کامپیوتر خود را ایمن سازید .

 

 

ابزارهای زیادی در زمینه بازیابی رمزعبور و کرکینگ وجود دارد . در این مطلب آموزشی ما از ابزارهایی که توسط توسعه دهنده NirSoft هست استفاده می کنیم .شما می توانید این ابزارها را به صورت تک تک از صفحات آنها دانلود کنید . همچنین می توانید همگی آنها را به صورت یک بسته فایل فشرده یا بسته نصبی دانلود و سپس نصب کنید .

لازم به ذکر است که NirSoft هشدار داده که این ابزارها ممکن است توسط نرم افزارهای ضدویروس تهدیدی به شمار بیایند و اقدام به حذف آنها بگیرد پس قبل از اجرا و نصب اعتماد سازی آنتی ویروس را انجام دهید .

بازیابی کلیدهای رمزنگاری وایفای (Wi-fi Encryption Keys)

 

وقتی که شما به یک شبکه وایرلس که با تکنولوژی WEP یا WPA/WPA2 رمزنگاری شده متصل می شوید , رمز یا عبارتی که برای ورود وارد می کنید در ویندوز ذخیره سازی می شود . به این منظور برای هر بار اتصال شما نیاز به واردکردن مجدد رمز نخواهید داشت . به هرحال ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی رمز وارده شده را فراموش کنید و زمانی که برای یک دیوایس دیگر می خواهید این رمز را وارد کنید با مشکل روبرو می شوید .

اگر از ویندوز ویستا یا بعد از آن استفاده می کنید , می توانید به تنظیمات کانکشن وایرلس بروید و با استفاده از تیک Show Characters (نشان دادن کاراکترها) رمز را در دیوایس قدیمی مشاهده کنید . هرچند شما این امکان در ویندوز XP وجود ندارد اما می توانید با استفاده از نرم افزار WirelessKeyView کلیدهای رمزنگاری و عبارت ذخیره شده را بازیابی کنید .

به این منظور ابزار WirelessKeyView را باز کنید و خواهید دید که تمامی پسوردهای رمزنگاری شده نمایش داده می شوند که توسط SSID مرتب شده اند . احتمالا بیش از هر چیز متوجه کلیدهای Hex Values شده اید .

در ویندوز XP کلیدهای WPA به صورت خودکاربه کلیدهای باینری که دارای 64 دیجیت Hex Value هستند تبدیل می شود هرچند می توانید از این کلید نیز همچون کلید اصلی استفاده کنید .

شما در این ابزار می توانید روی هر یک از مقادیر راست کلیک کنید و و آن را به صورت یک فایل متنی ذخیره کنید . همچنین می توانید از منوی View گزینه Report را انتخاب کنید و یک گزارش به صورت HTML بگیرید .

علاوه بر این قادر خواهید بود که مقادیر را از یک دیوایس خارج (Export) و به دیوایس جدید وارد (Import) کنید .

به یاد داشته باشید که ویندوز کلیدهای رمزنگاری شده و وارد شده توسط شما را به صورت خودکار ذخیره می کند و به این منظور از شما سوالی نمی پرسد . متاسفانه به این معنی است که شما برای حفظ مسایل امنیتی نمی توانید مانع این کار شوید .برای این رمزهای ذخیره شده را پاک کنید بایستی تنظیمات شبکه را بازکنید و پروفایل شبکه وایرلس را پاک کنید .

 

بازیابی پسوردهای کانکشن های وی پی ان یا دایل آپ

ویندوز به هنگام اتصال شما به کانکشن وی پی ان یا دایل آپ امکان ذخیره سازی این رمزها را می دهد . هرچند همچون دیگر سرویس ها شما نمی توانید رمزهای کش شده را از پشت علامت های ستاره ببینید .

اگر رمز وی پی ان یا دایل آپ خود را فراموش کرده باشید به سادگی می توانید با استفاده از ابزار Dailupass آنها را بازیابی کنید . به این منظور ابزار را باز کنید و پسوردهای خود را مشاهده کنید و آنها را ذخیره کنید .

پیدا کردن پسوردهای ذخیره شده توسط مرورگر وب

وقتی که به سایت ها یا نرم افزارهای پایه وب وارد می شوید , بیشتر مرورگرها از شما می خواهند که اگر می خواهید رمز عبور را به صورت یک اعتبارنامه ذخیره کند . وقتی که این ذخیره سازی انجام می پذیرد , اعتبارنامه های شما توسط مرورگر ذخیره می شود و دیگر شما نیاز نیست برای هربار ورود مجددا رمز را وارد کنید .

هرچند اگر مرورگر با استفاده از رمزنگاری پسوردهای را ذخیره نکند به راحتی قابل بازیابی هستند . با این وجود بازهم شما می توانید با استفاده از ابزارهای Nirsoft پسوردها را بازیابی کنید . این نرم افزارها برای 4 مرورگر معروف به شرح ذیل می باشند :

IE Pass View PassowrdFox ChromePass OperaPassView

شما می توانید به سادگی این ابزارها را بازکنید و تمامی پسوردهای ذخیره شده در مرورگر را مشاهده کنید . مسلما شما تصمیم به ذخیره نکردن پسورد در مرورگر نخواهید گرفت زیرا این کار به جز در سیستم های غریبه و یا کافی نت ها کار را برای شما دشوار خواهد کرد و شما بایستی هربار که تصمیم به ورود به سایتی گرفتید این پسورد را وارد کنید . با این وجود برخی مرورگر ها همچون فایرفاکس امکان رمزنگاری پسوردها را برای شما بوجود آورد تا از دزدی و یا بازیابی آنها جلوگیری به عمل آورید.

گرفتن پسورد ها از یک شبکه فعال

پسوردها نبایستی در یک کامپیوتر ذخیره گردند. شما می توانید با استفاده از ابزار SniffPass اعتبارنامه های ورودی که در شبکه وارد می شوند را کپچر کنید . این اعتبارنامه های شامل سایت ها , ایمیل ها اف تی پی لاگین ها و تمامی پسوردهایی که با استفاده از پروتکل (SSL (https رمزنگاری نشده اند می باشد . در حقیقت این برنامه به مسیر شبکه گوش می دهد و تمامی نام کاربری و پسوردهایی که تشخیص می دهد را نشان می دهد .

به این منظور برنامه را باز کنید و مسیر کارت شبکه فعال خود را انتخاب کنید و شروع به شنود در مسیر شبکه کنید . به منظور حفاظت شبکه از این نوع حمله ها در ابتدا مطمئن شوید که از تکنولوژی وایرلس همچون WPA2-PSK که مانع از استراق سمع بیگانگان از شنود به ترافیک شبکه می شود استفاده کنید . همچنین اگر می خواهید که کاربران دارای مجوز (Athorized Users) نیز به شنود نکنند از تکنولوژیWPA2 Enterperise Mode استفاده کنید.

بازیابی رمزهای ذخیره شده توسط نرم افزار پست الکترونیک

اگر از یک برنامه پست الکترونیک همچون Outlook یا Mozila ThunderBird برای چک کردن ایمیل ها و یا ارسال آنها استفاده می کنید , بایستی بدانید که این نرم افزار ها بواسطه Login Credential های سرور ایمیل شما پیکربندی شده اند . اگر جزئیات این اعتبارنامه ها (نام کاربری و رمز عبور ایمیل) را فراموش کرده اید با استفاده از ابزار Mail Pass View به سادگی می توانید ابزار را باز کنید تا تمامی جزئیات تمامی اکانت هایی که در تمامی این نرم افزار ها ذخیره کرده اید به شما نشان دهد . متاسفانه اکثر این نرم افزارها راهی را برای رمزنگاری اطلاعات ذخیره شما اکانت های شما ارایه نمی کنند تا امنیت اطلاعات شما حفظ شود .

پسوردهای ذخیره شده خود را امن کنید

تا اینجا مطرح کردیم که چگونه می توانید رمزهای عبور خود را به صورت جداگانه و قسمت به قسمت امن کنید . شما همچنین می توانید با رعایت برخی مسایل امنیتی سیستم خود را امن کنید که به توضیح آنها می پردازیم

مطمئن شوید که اکانت کاربری ویندوز خود را رمزگذاری کنید و برای افرادی که به آنها اطمینان ندارید یک اکانت کاربری جدا و محدود ایجاد کنید . همچنین مطمئن شوید وقتی سیستم خود را رها می کنید آن را لوگ آف یا لاک کنید . به علاوه هارد دیسک سیستم خود را با استفاده از نرم افزار بیت لاکر ویندوز یا ابزارهای جانبی همچون DiskCrypter یا TrueCrypt رمزنگاری کنید . این کار باعث می شود تا هکر ها قادر نباشند با استفاده از متدهای هک همچون پاک کردن ویندوز اکانت یا بوت کردن از یک دیسک زنده ویندوز (Boot into a live CD) به سیستم شما وارد شوند .

 

ترجمه از محمد شریعتی

منبع سایت اینفورم آیتی



:: موضوعات مرتبط: مقاله , ,
:: برچسب‌ها: پسورد ، رمز عیور، بازیابی رمز ,



مطالب مرتبط با این پست
.